Saturday, August 30, 2008

Doa Puasa dibulan Ramadhan.

Yaa Allah! Jadikanlah puasaku sebagai puasa orang-orang yang benar-benar berpuasa. Hapuskanlah dosaku wahai Tuhan sekalian alam. "Ya Allah, dekatkan aku kepada keredaan Mu dan jauhkan aku daripada kemurkaan serta balasan Mu. Berilah aku kemampuan membaca ayat-ayat Mu dengan rahmat Mu, wahai Tuhan Maha Pengasih" “Ya Allah berilah kekuatan kepada ku untuk melaksanakan perintah Mu dan berilah aku kemanisan melaksanakan ibadahmu. Berilah aku kekuatan untuk melahirkan kesyukuran dengan kemuliaan Mu. Dan jagalah aku dengan jagaan dan perlindungan Mu, wahai Tuhan Maha Melihat.” “Ya Allah, tempatkan aku di kalangan orang yang sentiasa memohon keampunan. jadikan aku di kalangan orang yang menang di sisi Mu. “Ya Allah, tanamkan dalam diri ku kecintaan melakukan kebaikan dan kebencian melakukan perbuatan maksiat serta fasik. Ya Allah jauhkan ku daripada kemurkaan Mu dan seksaan api neraka, dengan pertolongan Mu wahai Tuhan yang menolong orang memerlukan pertolongan.” “Ya Allah, bersihkan diri ku daripada kekotoran dan kehinaan. Berilah kemampuan kepada ku untuk bertakwa dan bergaul dengan orang baik, dengan bantuan Mu wahai Tuhan yang Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani.” “Ya Allah, berilah kemampuan kepada ku untuk menjalani kehidupan seperti mana kehidupan orang baik. Jauhkan bagi ku kehidupan orang yang melakukan kejahatan. Lindungilah aku dengan rahmat Mu hingga ke alam akhirat, wahai Tuhan sekalian alam.” bimbinglah aku serta anggota ku untuk mengikuti segala ajaran Mu, dengan cahaya Mu wahai penerang hati orang-orang yang beriman.” “Ya Allah, bukakan bagi ku pintu-pintu syurga dan tutupkan bagiku pintu-pintu neraka. Berilah kemampuan kepada ku untuk membaca ayat-ayat suci al-Quran, wahai pemberi ketenangan dalam hati orang beriman.” “Ya Allah, berilah aku petunjuk untuk mendapat keredaan Mu. Janganlah engkau biarkan nafsu syaitan menguasai diri ku. Jadikan syurga tempat tinggal dan istirehat bagi ku, wahai Tuhan yang Maha mengabulkan permintaan.” “Ya Allah, berilah rezeki berbentuk ganjaran Lailatul Qadar kepada ku, maafkanlah aku dan hapuskan dosa serta kesalahan ku, wahai Tuhan Maha Penyayang kepada hamba soleh.” “Ya Allah, jadikan puasa ku disertai dengan rasa syukur dan diterima oleh Mu Ya Allah..”

No comments: